Indfør tolærerordning i folkeskolen
En klassekammerat har brug for ekstra hjælp i timen, mens andre er langt foran i pensum. To lærere i dansk- og matematiktimerne kan være den bedste løsning for begge grupper.
Vi er alle forskellige, og har hver vores styrker og svagheder! Derfor har man brug for både at blive udfordret der hvor man er stærk, men samtidig at blive styrket i sine svage sider. Det er helt naturligt, og det bør selvfølgelig også gøre sig gældende i folkeskolen!
Vores holdning til 'Indfør tolærerordning i folkeskolen'
For - DSU mener, at vi skal have tolærerordning i skolen. Vi sidder mange elever i klassen og én lærer har svært ved at nå rundt og hjælpe alle. Vi synes, at skoledagen skal være kortere, men så er det også vigtigt, at der er to lærere i klassen, så vi får mest muligt ud af timerne. Alle elever skal kunne få hjælp til opgaverne, og nogle har brug for mere støtte, fx hvis man er ord- eller talblind. Det er der mange steder ikke tid til i dag. Derfor er tolærerordning vigtig.
Vi er alle forskellige, og har hver vores styrker og svagheder! Derfor har man brug for både at blive udfordret der hvor man er stærk, men samtidig at blive styrket i sine svage sider. Det er helt naturligt, og det bør selvfølgelig også gøre sig gældende i folkeskolen!
Vores holdning til 'Indfør tolærerordning i folkeskolen'
For - I Venstres Ungdom ønsker vi mere tid til den enkelte elev og er derfor positivt indstillet overfor en tolærerordning i folkeskolen. Ansvaret påhviler dog den enkelte kommune for at implementere det, da vi ikke ønsker for meget central styring af skolerne. Vi har dog en kæmpe rekrutterings- og uddannelsesudfordring inden for velfærdsuddannelserne såsom læreruddannelserne, og første skridt må derfor være at sørge for at flere har lyst til at tage disse vigtige uddannelser.
Vores holdning til 'Indfør tolærerordning i folkeskolen'
For - Unge Moderater mener, at brugen af tolærerordning i folkeskolen skal udbredes. Nogle skoler benytter sig, med succes, allerede af tolærerordninger i nogle klasser og fag, og det kunne muligvis være en god løsning for de skoler, hvor elevernes faglige niveau og koncentrationsniveau spænder vidt. Vi skal dog huske, at skolerne er dem, der ved bedst selv, så derfor skal det være op til den enkelte skole, hvis de har behov for det, men det skal være en mulighed for alle skoler i Danmark.
Vores holdning til 'Indfør tolærerordning i folkeskolen'
Imod - I SFU er vi kæmpe tilhængere af tolærerordninger, mindre klasser og mere tid til fordybelse. Vi synes dog ikke, at det skal bestemmes ovenfra fra Folketinget. Derimod synes vi, at det skal være elevrådet, lærerne og forældrene, der skal finde ud af, hvad der passer bedst til den enkelte skole. En skole i Vestjylland er jo helt naturligt anderledes end en skole i Nordsjælland. Uanset hvad, skal der være penge til det, og det er der desværre ikke i dag.
Vores holdning til 'Indfør tolærerordning i folkeskolen'
Imod - En tolærerordning i folkeskolen vil koste rigtig mange penge og kræve mange flere lærere. I stedet for at indføre en tolærerordning for alle, skal vi styrke hjælpen til udfordrede elever som ord- og talblinde elever og elever med autisme. Hjælpen skal gives, hvor der er størst behov. Vi skal også fokusere på et klassemiljø, hvor elever og lærere har det godt med hinanden, og hvor der ikke er for meget larm. Det skaber et godt læringsmiljø.
Vores holdning til 'Indfør tolærerordning i folkeskolen'
Imod - Der er mangel på lærere i forvejen, og derfor vil dette forslag ikke kunne lade sig gøre i praksis. Yderligere er det at fjerne folkeskolernes frihed og lærernes ansvar at gennemtvinge en tolærerordning. Der kan i visse tilfælde, for eksempel i forbindelse med niveauinddeling, være et behov, men det er den enkelte skole bedre til at vurdere end politikere langt væk fra folkeskolen.
Vores holdning til 'Indfør tolærerordning i folkeskolen'
For - I Konservativ Ungdom mener vi at tolærerordningen er en god mulighed for skolerne. Det er dog allerede en mulighed for skolerne at indføre. Skolerne har selv kunne bestemme om de har haft lyst og råd til at kunne indføre dette. Tolærerordningen kan bidrage til mere nærvær i undervisningen og en generel kortere skoledag. Men det skal ikke være påtvunget af staten at skolerne skal indføre tolærerordning. Det skal være op til skolerne selv at indføre det der passer til deres skole.
Vores holdning til 'Indfør tolærerordning i folkeskolen'
For - Mistrivslen stiger, og fagligheden falder. Det er billedet af den danske folkeskole lige nu. Vi mener, det er et resultat af flere tests, flere læringsmål, strengere krav og mindre tid til den enkelte elev. Vi vil en helt anden vej: Vi vil en folkeskole med tid, rum og fleksibilitet til, at den enkelte elev bliver set og får hjælp til at realisere sine drømme. Udvidet brug af tolærerordning vil være positivt for trivsel og faglighed, og derfor vil vi indføre det på tværs af fag.
Vores holdning til 'Indfør tolærerordning i folkeskolen'
For - Radikal Ungdom mener, at tolærerordning i mange klasser kan skabe rigtig god undervisning. Det kan skabe mere ro, give bedre mulighed for at hjælpe og støtte eleverne og gøre det nemmere at differentiere undervisningen, så elever på alle niveauer trives. Derfor støtter Radikal Ungdom, at der er ressourcer på skolerne til at lave tolærerordninger. Vi ønsker dog ikke, at politikerne skal gøre det obligatorisk, da vi tror skolerne og lærerne bedst selv kan vurdere, hvad der virker på deres skole.
Vores holdning til 'Indfør tolærerordning i folkeskolen'
For - Indførelse af en tolærerordning i folkeskolen er en positiv og nødvendig investering i elevernes læring. I større klasser risikerer elever, der har brug for ekstra støtte, at blive overset. En tolærerordning i fag som dansk og matematik sikrer, at alle elever får den nødvendige opmærksomhed og støtte. Det vil ikke kun gavne dem, der har brug for ekstra hjælp. Det kan også styrke hele klassens samlede læringsmiljø. Tolærerordningen muliggør mere individuel undervisning og tilpasning, hvilket kan føre til en mere effektiv og inkluderende undervisning.
Vores holdning til 'Indfør tolærerordning i folkeskolen'
For - I Alternativets Unge bakker vi op om at tilføre flere midler til folkeskolen, så der kan være råd til ting som tolærerordninger og særlige indsatser, hvor det giver mening. Men vi mener også, at den enkelte skole skal have mulighed for at kunne vælge selv, om de har behov for en tolærerordning, fremfor en tvungen national standard.
I folkeskolen er elever forskellige. De lærer forskelligt, og deres faglige niveau er forskelligt. Derfor har de forskellige behov i timerne. Nogle elever lærer meget hurtigt, mens andre har brug for en grundigere forklaring. Nogle elever trives godt med projektarbejde, mens andre elever har brug for en mere fast struktur i undervisningen.
En ekstra lærer i klassen betyder, at der er bedre tid til alle elever i timerne. Eleverne kan nemmere og hurtigere komme i kontakt med en lærer og få den hjælp, de har brug for. Undervisningen kan bedre blive tilpasset den enkelte elevs faglige niveau og sikre, at alle elever oplever udfordringer. En ekstra lærer i klassen giver også mere ro og struktur. Det kan gøre eleverne mere trygge og skabe bedre trivsel. Med to voksne i klassen er der også mulighed for at lave andre aktiviteter og få mere variation i timerne.
Undervisningen skal tage hensyn til, at elever er forskellige og har forskellige behov. I en skoleklasse kan det være svært for én lærer at udfordre og hjælpe alle elever på en gang. Derfor bør der være to lærere til stede i en klasse i dansk- og matematiktimerne.
På den anden side
Nogle skoler bruger allerede tolærerordningen i forskellige fag og på forskellige klassetrin. Hvis det bliver normen at have to lærere i dansk og matematik på alle klassetrin, bliver pengene ikke brugt mest effektivt. Måske kan man opnå bedre resultater for de samme penge ved at give eleverne flere timer i dansk og matematik? Det kan skolerne bedst selv vurdere.