Giv 17-årige ret til at køre bil alene
Unge skal have mulighed for at kunne komme i skole og til sociale aktiviteter, uanset hvor de bor, og hvor ofte bussen kører. Lad dem køre i egen bil.
Vi er alle forskellige, og har hver vores styrker og svagheder! Derfor har man brug for både at blive udfordret der hvor man er stærk, men samtidig at blive styrket i sine svage sider. Det er helt naturligt, og det bør selvfølgelig også gøre sig gældende i folkeskolen!
Vores holdning til 'Giv 17-årige ret til at køre bil alene'
For - I DDU er det en mærkesag for os, at flere unge skal have retten til at køre bil alene. Vi vil ikke kun give 17-årge ret til at køre bil alene, men også 16-årige. Det er en nødvendighed, hvis vi vil sikre, at alle unge kan komme i skole. For ude på landet lukker busruterne. Det betyder, at de unge ikke kan komme i skole og besøge deres venner. Det handler om alle unges frihed til ikke at skulle være afhængig af bus eller tog. Kan de unge køre bil, skal de have lov til at køre bil!
Vores holdning til 'Giv 17-årige ret til at køre bil alene'
For - Bevægelsesfrihed er ekstremt vigtigt for unge mennesker for at kunne komme rundt, kunne engagere sig i frivillige fællesskaber og tage et fritidsjob. Det er både godt for unge i de større byer, men i særdeleshed for de unge i byerne uden trafiklys, hvor man ofte kan høre bølgerne efter mørkets frembrud. Unge mennesker bliver mere og mere ansvarlige, og det bør belønnes med mere frihed til at gøre de ting, der giver mere mening og mindre mistrivsel.
Vi er alle forskellige, og har hver vores styrker og svagheder! Derfor har man brug for både at blive udfordret der hvor man er stærk, men samtidig at blive styrket i sine svage sider. Det er helt naturligt, og det bør selvfølgelig også gøre sig gældende i folkeskolen!
Vores holdning til 'Giv 17-årige ret til at køre bil alene'
For - DSU mener, at 17-årige skal have ret til at køre bil alene. Vi tror sagtens, at en 17-årig kan finde ud af at køre bil alene uden ledsager. Forskellen mellem at være 17 eller 18 år er nærmest ingenting. Så længe, at man har bestået teori- og køreprøven som alle andre bilister, ser vi intet problem i, at man som 17-årig kan køre alene. Det vil også give mere frihed til dem, der bor længere ude, hvor busserne ikke kører så tit. Det synes vi er vigtigt.
Vores holdning til 'Giv 17-årige ret til at køre bil alene'
For - I Venstres Ungdom ønsker vi at udvide muligheden for at unge kan køre bil. Dette vil sikre mere erfarne bilister og hjælpe særligt unge i landdistrikterne med at komme i skole og til fritidsaktiviteter, da den offentlige transport ikke her kører med 2 minutters mellemrum, som den gør i København.
Vores holdning til 'Giv 17-årige ret til at køre bil alene'
Imod - Unge Moderater er imod at give 17-årige ret til at køre bil alene. Vi mener, at det er bedre at bevare den eksisterende aldersgrænse for at beskytte trafiksikkerheden og undgå unødvendige risici. Dette vil give unge førere mere tid til at modne og opbygge køreerfaring og dermed bidrage til at beskytte både dem selv og andre trafikanter på vejene.
Vores holdning til 'Giv 17-årige ret til at køre bil alene'
Imod - Når man er ny bilist er det vigtigt, at man har nogen med, som har erfaring. Det giver både en tryghed for andre trafikanter, men også for dem, der er nye bag rattet. Derfor mener vi i SFU, at man skal have en erfaren bilist med, når man starter med at køre bil.
Vores holdning til 'Giv 17-årige ret til at køre bil alene'
For - Konservativ Ungdom går ind for at indføre en dispensation, som giver 17-årige ret til at køre bil alene. Dette skal kun være i tilfælde af, hvis den 17-årige har langt til sin uddannelsesinstitution, og ikke har mulighed for offentlig transport. Konservativ Ungdom er dog opmærksomme på, at de unge er overrepræsenteret når det kommer til alvorlige ulykker i trafikken. Derfor skal dispensationen kun gives til de 17-årige, som har særligt behov for det.
Vores holdning til 'Giv 17-årige ret til at køre bil alene'
For - Vi skal sikre god mobilitet og fri bevægelighed for alle mennesker i Danmark. Derfor prioriterer vi til enhver tid god, grøn og gratis offentlig transport, som er tilgængelig for alle – også dem, der ikke har adgang til bil. Den triste sandhed er bare, at den offentlige transport er utilgængelig så mange steder i landet, at bilen lige nu kan være nødvendig for et godt ungdomsliv. Derfor går vi ind for, at 17-årige skal have ret til at køre bil alene.
Vores holdning til 'Giv 17-årige ret til at køre bil alene'
For - Radikal Ungdom er for at give 17-årige ret til at køre bil alene. Det er vi, fordi vi tror på unge menneskers fornuft og rettigheder. I dag må man bestå sin køreprøve som 17-årig, og derfor mener vi, at man skal have de samme rettigheder som alle andre, der har fået deres kørekort. Det vil også give endnu større frihed til unge, som bor uden for de store byer.
Vores holdning til 'Giv 17-årige ret til at køre bil alene'
Imod - Unge bilister mangler ofte erfaring og modenhed. Det er derfor afgørende at have et år, hvor de skal køre med en hjælper ved deres side. Den periode er designet til at bygge færdigheder og sikkerhedskendskab, som ikke er fuldt udviklet, den dag de får kørekortet. Det handler ikke kun om at få et kørekort, men om at blive sikker og ansvarlig bag rattet. Ændringer i aldersgrænsen overser vigtigheden af denne periode og sætter sikkerheden for unge bilister og andre trafikanter på spil.
Vores holdning til 'Giv 17-årige ret til at køre bil alene'
Imod - I Alternativets Unge er vi imod, at 17-årige skal have ret til at køre bil alene. Det er vi, fordi vi mener, at det ansvar, der kommer med at køre en bil, er et, som en myndig person burde have. Derfor giver løsningen, der er i dag, med at man skal have en ledsager med, der har kørekort, mening. Hvis man ikke kan straffes som en voksen, skal man ikke være på vejene.
Uden for byerne kører busser og tog flere steder meget sjældent og nogle steder aldrig. Det kan gøre det svært for unge at passe skole, job, venner og fritidsaktiviteter. Derfor skal 17-årige have lov til at køre bil uden en voksen ledsager.
Som reglerne er i dag, må en 17-årig med kørekort kun køre en bil, hvis der sidder en erfaren bilist på passagersædet. Det betyder, at man som 17-årig ikke kan køre alene i skole, på arbejde, til fodboldtræning eller ud at købe ind. Selvom man har egen bil og eget kørekort.
Det påvirker de unges livskvalitet, at de går glip af sociale arrangementer og ikke kan dyrke fritidsaktiviteter. Men det kan også påvirke de unges mulighed for at få den uddannelse, de gerne vil have. For statistikken viser, at der er stor forskel på unges valg af uddannelse, alt efter om de bor i byen eller på landet.
Når nu den offentlige transport er så ringe i mange landområder, skal det gøres lettere for 17-årige bilister at transportere sig rundt. De skal have lov til at køre bil alene. Ellers ødelægger vi deres sociale liv og deres muligheder for at passe skole, job og fritidsaktiviteter.
På den anden side
Vi skal ikke have flere biler på vejene. Vi skal i stedet arbejde for at styrke den offentlige transport, og for at flere personer kører i samme bil. Det er billigere for den enkelte, bedre for klimaet og for sikkerheden i trafikken. For unge er ofte usikre trafikanter, der overvurderer egne evner.