Mærkesag

Udfas salget af benzin- og dieseldrevne biler

Klimaet er i krise og CO2 er den største synder i den sammenhæng Lad os afskaffe de biler, der udleder CO2.

Mærkesag

Udfas salget af benzin- og dieseldrevne biler

Klimaet er i krise og CO2 er den største synder i den sammenhæng Lad os afskaffe de biler, der udleder CO2.

Argumenter for mærkesagen

Klimaet er hårdt belastet. Jordens temperatur stiger på grund af for mange drivhusgasser i atmosfæren, og den helt store synder er afbrænding af fossile brændstoffer som f.eks. kul og olie.

En stor undersøgelse viser, at hvis klodens gennemsnitstemperatur stiger med bare 1,5 grad, er konsekvenserne uoprettelige. Det vil f.eks. resultere i, at lavtliggende øer og nationer forsvinder, dyrearter uddør, og der sker oversvømmelser og tørke. Gennemsnitstemperaturen er allerede steget med en enkelt grad siden 1850, hvor afbrændingen af fossile brændstoffer tog fart.

Der skal drastiske ændringer til, hvis vi skal bremse udviklingen. Flere klimaforskere udpeger bil- og flytrafikken som en stor synder i klimaregnskabet. Fortsætter vi som hidtil, vil CO2-udslippet fra biler og fly stige med 60 pct. frem mod 2050. Derfor bør vi udfase salget af benzin- og dieseldrevne biler.

Elbiler er et godt alternativ til benzin- og dieselbilerne. Elbilens klimaaftryk er markant mindre, og elbilerne er efterhånden så gode og billige, at de fleste kan skifte til en elbil uden besvær.

På den anden side …

I 2018 var 98% af alle solgte biler i Danmark benzin eller dieseldrevne, på trods af at de fleste elbiler i praksis er afgiftsfrie. Hvis Danmark forbyder salg af benzin og dieseldrevne biler, vil almindelige danskere ikke kunne købe en bil, der opfylder deres behov. Skal man fx købe en elbil, der skal trække en trailer eller en campingvogn, eller skal man have en stor familiebil, koster en sådan el-bil over 1 mio. kr. Problemet er, at det danske bilmarked ikke er stort nok til, at vi kan lægge det nødvendige pres på bilindustrien, så bilproducenterne laver den type biler til en lavere pris.

KILDE: FDM

Fakta

En stor undersøgelse viser, at der på verdensplan vil blive udledt 60 pct. mere CO2 i 2050, hvis udviklingen fortsætter på denne måde. Bil- og flytrafik er de store syndere. (Kilde: Ingeniøren.dk).

I øjeblikket udgør elbiler under 0,5 pct. af alle biler i Danmark. (Kilde: Klimarådet).

En klimarapport fra FN konkluderede i 2018, at konsekvenserne vil være nærmest uoprettelige, hvis gennemsnitstemperaturen stiger med 1,5 grad. I samme rapport anbefales der markante politiske indgreb, hvis udviklingen skal bremses – bl.a. foreslås det, at man ved hjælp af ny teknologi suger CO2 ud af atmosfæren. (Kilde: DR).

I 2015 vedtog regeringen en elbilsaftale, der gradvis skulle hæve afgifterne på elbiler frem til 2022, hvor afgifterne på elbiler skulle nå samme niveau som benzin- og dieselbilerne. Efter aftalen blev vedtaget, faldt salget af elbiler dog så drastisk, at Folketinget har valgt at fastfryse afgifterne på elbiler midlertidigt. (Kilde: TV 2 Nyhederne).

Læs mere

Artikel i Videnskab.dk: ”Global opvarmning: Hvad er op og ned i debatten om CO2’s effekt på klimaet?”

https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/global-opvarmning-hvad-er-op-og-ned-i-debatten-om-co2s-effekt-pa-klimaet

Artikel fra DR: ”Efter ændrede bilafgifter: Nye biler udleder mere CO2

https://www.dr.dk/nyheder/politik/efter-aendrede-bilafgifter-nye-biler-udleder-mere-co2

Artikel fra DR: ”CO2-indholdet i atmosfæren stiger med rekordhast”

https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/co2-indholdet-i-atmosfaeren-stiger-med-rekordhast

Vi bruger cookies for at forbedre oplevelsen af skolevalg.dk. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du brug af cookies. Læs cookiepolitikken >