Mærkesag

Privatiser DR

Ingen skal tvinges til at betale til Danmarks Radio ‒ der skal være frit medievalg.

Mærkesag

Privatiser DR

Ingen skal tvinges til at betale til Danmarks Radio ‒ der skal være frit medievalg.

Argumenter for mærkesagen

Når man siger, at DR ikke er en privat virksomhed, er det, fordi den danske stat ejer og driver DR. Det er borgernes licens, der betaler for DR, og alle er tvunget til at betale. Fremover bliver licensen betalt over skatten, men det ændrer ikke på, at alle betaler – uanset om man bruger DR eller ej.

DR er en dyr virksomhed at drive. DR koster hvert år over 3,7 mia. kr., og selv om DR fra 2019 skal skæres 20 pct. ned, er det stadig en meget stor udgift. Når man så medregner, at færre og færre, især unge, bruger DR i samme omfang som man gjorde før i tiden, står det klart, at vi bør privatisere institutionen.

En privatisering vil betyde, at DR lige som andre medier må klare sig på markedsvilkårene i stedet for at være betalt af alle borgere. Om DR vil finansiere sig selv via abonnementsordninger, eller man vil satse på reklameindtægter, så skal DR kunne klare sig uden statens hjælp.

Et medievalg skal være frit for enhver, og man skal ikke tvinges til at betale for noget, man ikke bruger. Derfor skal DR privatiseres.

På den anden side …

Danmarks Radio har levet godt som statsejet public service-medie igennem mere end 90 år. Armslængden bliver respekteret. Et privatiseret DR er ikke ønskeligt. Ved at bevare DR som i dag får vi indhold præget af mangfoldighed og dybde. En institution, der bærer vores historie, kultur og sprog videre til næste generation og deler det med hele Danmark på én gang.

Et privat DR vil være mainstream for at fange brugerne og nedprioritere dansk indhold, fordi det er dyrt og uden kommercielle muligheder.

KILDE: Kirke & Medier

https://klf.dk/derfor-skal-dr-ikke-privatiseres/

https://www.kristeligt-dagblad.dk/medier/lad-os-styrke-public-servie-i-2017

Fakta

Indtil nu har DR skullet opkræve en medielicens på 2.527 kr. årligt pr. husstand. Fra 2019 omlægges medielicensen, så DR fremover finansieres via skatten. (Kilde: dr.dk).

YouTube er for alvor rykket frem som børn og unges primære mediekilde til underholdning og oplysning. Ifølge tal fra tal fra TNS-Gallup bruger op mod 75 pct. af de 8-12 årige YouTube hver dag – drengene en smule mere end pigerne. (Kilde: TNS-Gallup og Videnskab.dk).

DR modtog 3,7 mia. kr. i 2016. Den nye medieaftale betyder, at DR fra 2019 skæres ned med 20 pct. over en 4-årig periode. (Kilde: TV 2 og DR).

Læs mere

Debatindlæg på Altinget.dk: ”Vice-redaktør: Derfor gider de unge ikke DR”

https://www.altinget.dk/artikel/vice-redaktoer-derfor-gider-de-unge-ikke-dr

Artikel fra mediawatch.dk: ”Danmark har EU-rekord i licens”

https://mediawatch.dk/secure/Medienyt/TV/article9871498.ece?utm_campaign=Middag&utm_content=2017-09-15%2012%3A31%3A30&utm_medium=top&utm_source=Feed

Artikel fra DR: Hvad går medielicensen til?

https://www.dr.dk/om-dr/licens/hvad-gaar-medielicensen-til 

Vi bruger cookies for at forbedre oplevelsen af skolevalg.dk. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du brug af cookies. Læs cookiepolitikken >