Mærkesag

Lektiefri skoler

Lektier bør laves i skolen, så alle kan få den rette hjælp og alle kan holde fri, når de har fri.

Mærkesag

Lektiefri skoler

Lektier bør laves i skolen, så alle kan få den rette hjælp og alle kan holde fri, når de har fri.

Argumenter for mærkesagen

Vi kræver allerede meget af eleverne i de danske folkeskoler. Derfor bør vi også hjælpe dem med at skabe nogle rammer, så alle kan være med. Lektier er en del af det at gå i skole, men mange børn og unge har svært ved at koncentrere sig efter lange skoledage med meget undervisning.

Efter skolereformen er folkeskolerne allerede tvunget til, at skulle tilbyde lektiehjælp som en del af en længere skoledag. På alt for mange skoler er lektiehjælpen dog ikke nok. Eleverne går stadig hjem med lektier i skoletasken.

Lektierne skal ikke med hjem – de skal laves i skolen. Udover at det kan hjælpe alle med at få lavet deres lektier, så er der også den fordel, at alle børn også får den nødvendige støtte.

Det er ikke alle børn, som kan få den hjælp hjemme. Det vil de kunne i lektiecafeer, som er integreret i skoledagen. Det er ikke fair, at ens læring bestemmes af ens forældres evne til at hjælpe med lektierne. Med lektiehjælp, kan enhver elev bryde deres sociale arv.

Og med lektiehjælp og lektiefri skole, kan eleverne bruge fritiden på at udvikle mange af de andre kompetencer og interesser, som børnene har. Uden dårlig samvittighed over lektierne. 

Derfor skal vi have lektiefrie skoler.

På den anden side …

Lektier er det bedste redskab til at forældre og børn kan følge med i, hvordan det går i skolen. Det er i lektielæsningen, at forældrene kan se om datteren eller sønnen kan følge med fagligt. Det er når børn og forældre læser lektier sammen at forældrene hører om, hvilke opgaver og temaer der arbejdes med i skolen. Uden lektier forsvinder der en vigtig del af den snak og læring der foregår i hjemmet mellem børn og forældre.

https://tomjensen.blogs.berlingske.dk/2016/11/01/lektierne-er-afskaffet-i-skolen-det-er-en-katastrofe/

Fakta

Kun hver 10. skole er lektiefri, selvom man efter reformen skal tilbyde en form for lektiehjælp på skolen (Kilde: Epinion for Undervisningsministeriet)

En undersøgelse konkluderede, at det særligt er børn der ikke kan få hjælp i hjemmet, der har gavn af lektiehjælpen på skolerne. For elever, hvis forældres højeste uddannelse er en erhvervsfaglig uddannelse, har lektiehjælpen en positiv effekt på f.eks. matematikkarakteren ved folkeskolens afgangsprøve

Samme undersøgelse viser, at der på kun 33 procent af de adspurgte skoler i høj grad er implementeret lektiehjælp. (Kilde: Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd – VIVE)

Blandt børn af forældre uden uddannelse oplever 58 pct. at deres forældre kan hjælpe med lektierne, mod 86 pct. blandt børn af højtuddannede. Og hvor kun 56 pct. af børn med anden etnisk baggrund end dansk føler, at der er hjælp at hente derhjemme, når det handler om lektier, er det tilsvarende tal for børn med dansk baggrund 80 pct. (Kilde: Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd – VIVE

Læs mere

Artikel fra skolebørn.dk: ”Erfaringer fra lektiefri skole

Artikel fra Kristeligt-Dagblad: ”Elever får højere karakterer uden lektier

Artikel fra TV2: ”Vrede forældre: Drop lektierne efter heldagsskole

Vi bruger cookies for at forbedre oplevelsen af skolevalg.dk. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du brug af cookies. Læs cookiepolitikken >