Giv gratis frokost i folkeskolen
Når man spiser sig mæt i sund mad, får man mere energi, og man bliver mere parat til at lære. Gratis frokost vil give større lighed i skolen.
Vi er alle forskellige, og har hver vores styrker og svagheder! Derfor har man brug for både at blive udfordret der hvor man er stærk, men samtidig at blive styrket i sine svage sider. Det er helt naturligt, og det bør selvfølgelig også gøre sig gældende i folkeskolen!
Vores holdning til 'Giv gratis frokost i folkeskolen'
For - Et godt frokostmåltid er vigtigt for at kunne komme godt igennem skoledagen. Desværre er det ikke alle familier, der har råd til og overskud til at kunne give deres børn en ordentlig madpakke med i skole. I SFU mener vi ikke, at vi i et rigt land som Danmark kan være bekendt, at nogle børn ikke får en ordentlig frokost hver dag. Det må aldrig være størrelsen på forældrenes pengepung, der bestemmer om du kan komme ordentligt igennem skoledagen!
Vores holdning til 'Giv gratis frokost i folkeskolen'
For - Alternativets Unge er for at indføre bæredygtig mad i offentlige institutioner. Vi er godt klar over, at det vil være for dyrt at indføre som værende gratis i alle institutioner. Men sund, smagsfyldt og nærende mad er en forudsætning for et godt liv. Derfor foreslår Alternativets Unge, at i hvert fald alle elever i folkeskolen tilbydes gratis, sund og bæredygtig mad, da det vil forbedre indlæringsevnen og folkesundheden og forebygge livsstilssygdomme.
Vi er alle forskellige, og har hver vores styrker og svagheder! Derfor har man brug for både at blive udfordret der hvor man er stærk, men samtidig at blive styrket i sine svage sider. Det er helt naturligt, og det bør selvfølgelig også gøre sig gældende i folkeskolen!
Vores holdning til 'Giv gratis frokost i folkeskolen'
For - DSU mener, at der skal være gratis frokost i skolen. Vi har alle prøvet at smide en kedelig madpakke ud for til gengæld at gå i Rema og købe chips eller pizzasnegle. Nogle får slet ikke madpakke med og sidder sultne en hel dag. Det går ikke. Vi lærer ingenting på tom mave. Ligesom en bil har brug for benzin for at kunne køre, skal vi have noget god mad for at kunne lære. Og overvej, hvor fedt det ville være, hvis vi hver dag fik et lækkert måltid til frokost som f.eks. lasagne eller boller i karry.
Vores holdning til 'Giv gratis frokost i folkeskolen'
Imod - I Venstres Ungdom er vi modstandere af at give skattebetalt frokost i folkeskolen, da vi mener, der her er tale om en forældreopgave og et dertilhørende personligt ansvar. Det kan ikke være skatteborgernes opgave at betale for andres madpakker, da dette ansvar ligger hos den enkelte familie. Omvendt går vi ind for udvidet frihed til folkeskolerne, hvilket betyder, at hvis den enkelte skole vil prioritere frokost til eleverne, så skal de kunne gøre dette.
Vores holdning til 'Giv gratis frokost i folkeskolen'
For - I Unge Moderater tror vi på socialt ansvar. Derfor ønsker vi at indføre skattebetalt frokost i folkeskolerne. Vi tror på, at kommunerne kan samarbejde om at udvikle en fælles madplan for folkeskolerne i kommunen, så man herved kan holde omkostningerne lavere. Ved at indføre en fælles frokost i alle folkeskoler sikrer vi, at alle danske folkeskoleelever får ét nærende måltid om dagen. Ringe spisevaner har en negativ påvirkning på indlæringsevne, sundhed og trivsel, og en skattebetalt frokost vil på kostniveau ligestille eleverne.
Vores holdning til 'Giv gratis frokost i folkeskolen'
Imod - I DDU mener vi, at det forældrenes ansvar at give deres børn en madpakke med i skole. Vi er imod, at staten skal komme hver gang, der er noget galt, og betale. I DDU mener vi ikke, at staten er din mor. Det er forældrenes opgave at give deres børn en madpakke med – ikke statens. Vil den enkelte skole tilbyde skolemad, mener vi i DDU, at de skal have muligheden for det. Derfor skal vi sætte folkeskolen fri. Men vi mener ikke, at staten skal vedtage at give skattebetalt frokost til alle.
Vores holdning til 'Giv gratis frokost i folkeskolen'
Imod - Grundlæggende er gratis frokost et sympatisk forslag, men det er den forkerte løsning til et rigtigt problem og en ansvarsfratagelse fra både unge og forældre. Vi tror på, at der skal være et forskelligt udvalg i kantinerne, og at de fleste godt selv kan smøre en madpakke, men vi mener, at der skal være muligheder for de børn, hvis forældre ikke kan eller ikke har råd, ligesom vi mener, at det må være op til skolen selv, om de vil tilbyde gratis frokost til alle.
Vores holdning til 'Giv gratis frokost i folkeskolen'
For - Konservativ Ungdom går ind for, at frokostordningerne skal være op til skolerne selv og ikke bestemt af staten. Mange elever har forskellige spisevaner, allergier og så videre, og det skal der være plads til. Hvis en skole ønsker at få frokostordning, skal der være mulighed for det, men de skal ikke tvinges til det. Derudover mener vi, at der skal være en brugerbetaling for de familier, der har råd til det, og så kan der være støtte til dem, der ikke har råd.
Vores holdning til 'Giv gratis frokost i folkeskolen'
For - Mætte børn lærer bedst. Gratis frokost i folkeskolen er en fordel for læringen, klassefællesskabet, trivslen og pengepungen. Vi vil ikke kun indføre gratis frokost i folkeskolen, fordi det er gavnligt, og fordi man har gode erfaringer med det i andre lande, men også fordi vi mener, det er en vigtig del af den grundlæggende værdi om lige adgang til uddannelse. Derfor vil vi give gratis frokost i folkeskolen.
Vores holdning til 'Giv gratis frokost i folkeskolen'
For - Radikal Ungdom er for at indføre gratis frokost i den danske folkeskole. En sund og nærende frokost vil gøre en stor forskel for både trivsel og læring for mange elever. Uden mad og drikke duer helten ikke, og undersøgelser viser, at 3 ud af 4 elever oplever at være sultne i skolen. Både i Sverige og Finland har man succes med frokostordninger i skolen, og flere danske kommuner har også gode erfaringer med det. Gratis frokost vil forhåbentligt få endnu flere elever til at lykkes i skolen.
Vores holdning til 'Giv gratis frokost i folkeskolen'
Imod - At give gratis frokost i folkeskolen kan have uheldige konsekvenser og underminere forældrenes ansvar for børnenes kostvaner. Forældre spiller en vigtig rolle i at sikre, at deres børn får en sund kost derhjemme. Ved at opretholde det ansvar understøttes familiens engagement i børnenes trivsel. Samtidig kan det hjælpe med at opdage børn, der måske ikke får den nødvendige opbakning derhjemme. Skolen kan fungere som en vigtig observatør og støtte i at identificere børn, der har brug for ekstra opmærksomhed og ressourcer.
Alt for mange skoleelever får ikke den mad, de har brug for til at klare en lang skoledag. Nogle forældre har ikke tid til at sørge for, at deres børn får sund og god mad med i skole. Andre har ikke råd til at give deres børn en ordentlig madpakke eller penge med til at købe mad for. Undersøgelser viser, at mange skoleelever oplever, at de er sultne en eller flere gange om ugen, mens de er i skole.
En god, mættende og sund frokost kan være med til at øge børnenes sundhed og måske give dem bedre madvaner på lang sigt. Men den kan også være med til at styrke deres læring. For skoleelever koncentrerer sig bedre og er langt mere modtagelige for læring, når de har spist, end når de ikke har spist. Der er også færre konflikter i skoleklasser med mætte elever end i skoleklasser med sultne elever.
Gratis skolemad øger ikke bare elevernes mulighed for at klare sig godt i skolen. Når alle har mulighed for at spise sig mætte i et sundt og godt måltid, bliver de sociale og indlæringsmæssige forskelle udjævnet.
En ordning med skolemad, som bliver finansieret over skatten, vil give alle elever lige mulighed for at spise sig mætte, uanset ressourcer og hvor meget forældrene tjener. Derfor skal eleverne have gratis frokost i skolerne.
På den anden side
Skatteborgernes penge skal ikke bruges på gratis skolemad. De skal bruges til at sikre, at børnene får god undervisning. Det er forældrenes ansvar at sørge for, at deres børn får mad. Vi skal ikke tage ansvaret og valgfriheden fra forældrene, når det gælder deres børn. Det er ikke statens ansvar eller opgave.