Afskaf brugerbetaling på offentlig transport
Det skal kunne betale sig at tage tog eller bus i stedet for bil. Så vil færre køre i bil, og det vil gavne miljøet.
Vi er alle forskellige, og har hver vores styrker og svagheder! Derfor har man brug for både at blive udfordret der hvor man er stærk, men samtidig at blive styrket i sine svage sider. Det er helt naturligt, og det bør selvfølgelig også gøre sig gældende i folkeskolen!
Vores holdning til 'Afskaf brugerbetaling på offentlig transport'
For - Lige nu lukker busruter rundt omkring i landet, og togture bliver endnu dyrere. For rigtig mange unge vil det betyde at det bliver sværere at se sine venner, at komme i skole og at flere vil blive nødt til at køre endnu mere i bil og forunere mere. I SFU mener vi at man kan slå de to fluer med et smæk, ved at afskaffe brugerbetalingen på offentlig transport. Det skal ikke være størrelsen på din pengepung, der afgør om du kan transportere dig rundt, og det grønne valg bør være en rettighed.
Vores holdning til 'Afskaf brugerbetaling på offentlig transport'
For - Uanset hvor man bor, eller hvor mange penge man har på kontoen, skal man have ret til at bevæge sig frit rundt. Årtiers nedskæringer i den offentlige transport har skabt store kløfter mellem rig og fattig og mellem land og by. Vi vil binde Danmark sammen og give alle mulighed for at transportere sig nemt og miljøvenligt. Vi vil afskaffe brugerbetalingen på offentlig transport og udvide netværket, så hele landet er koblet på den kollektive trafik.
Vores holdning til 'Afskaf brugerbetaling på offentlig transport'
For - Vi skal investere i den offentlige transport! Det er en af de mest effektive og bæredygtige måder, vi kan transportere os på. Derfor bliver vi også nødt til at gøre det attraktivt at benytte. Vi mener ikke, at det bør være billigere at flyve til Aalborg end at tage toget. Derfor mener vi, at vi skal fjerne brugerbetaling på offentlig transport og på den måde både spare unge mennesker og pensionister en stor daglig udgift, men også spare stort på, at man ikke behøver billetsystem eller kontrollører.
Vi er alle forskellige, og har hver vores styrker og svagheder! Derfor har man brug for både at blive udfordret der hvor man er stærk, men samtidig at blive styrket i sine svage sider. Det er helt naturligt, og det bør selvfølgelig også gøre sig gældende i folkeskolen!
Vores holdning til 'Afskaf brugerbetaling på offentlig transport'
For - DSU vil gøre det gratis at køre med offentlig transport. I dag er der mange, der skal betale næsten 500 kr. om måneden for et buskort til at kunne komme i skole. Det er ikke okay. Vi vil også sikre, at der går flere busafgange – særligt om natten i weekenderne, så man kan være ude med sine venner, selvom man ikke bor i centrum. For os handler et godt ungdomsliv om at kunne komme rundt og være med til de sjove ting, selvom du bor lidt længere uden for byen. Det har mange ikke råd til i dag.
Vores holdning til 'Afskaf brugerbetaling på offentlig transport'
Imod - I Venstres Ungdom ønsker vi en privatisering af DSB. Dette ønsker vi, da vi ikke mener, at skatteborgerne skal betale for andres rejser, og vi vil i stedet skabe bedre forhold ved at konkurrenceudsætte mere af den offentlige transport og sikre bedre forhold for private transportformer.
Vores holdning til 'Afskaf brugerbetaling på offentlig transport'
Imod - Unge Moderater mener ikke, at der skal afskaffes brugerbetaling på offentlig transport. Vi mener, at brugerbetaling er afgørende for at finansiere og opretholde en velfungerende offentlig transportservice. Afskaffelse af brugerbetaling kan potentielt føre til økonomiske udfordringer og underminere kvaliteten af den offentlige transport. Brugerbetaling er en måde at fordele omkostningerne ved drift af transportsystemet mere retfærdigt og sikre, at brugere af tjenesten bidrager til dens vedligeholdelse.
Vores holdning til 'Afskaf brugerbetaling på offentlig transport'
Imod - Du kender det sikkert allerede. Dit tog er meget forsinket, og når det endelig kommer, er toget fyldt med mennesker. Hvis vi gør den offentlige transport gratis, vil der blive endnu større problemer med forsinkede afgange og for mange mennesker i togene. Der vil heller ikke være penge til at købe nye toge og reparere togskinner. Vi skal beholde betalingen, så der er penge til, at togene og busserne virker og kører til tiden.
Vores holdning til 'Afskaf brugerbetaling på offentlig transport'
Imod - Vi skal sikre, at vi bruger penge rigtigt og på de rigtige. Vi skal ikke betale for folks transport til arbejde, vi skal ikke have en decideret storbydonation, og vi skal ikke tage folk fra cyklen til bussen. Derfor er vi imod at afskaffe brugerbetaling på offentlig transport for alle, men synes, det skal afskaffes for samfundets svageste.
Vores holdning til 'Afskaf brugerbetaling på offentlig transport'
Imod - Vi er imod afskaffelsen af brugerbetalingen, men synes, der skal være rabat for unge. Når noget bliver ”gratis”, bliver kvaliteten dårlig, og det medfører flere forsinkelser. Forslaget er også uretfærdigt, da nogen ikke har mulighed for at tage det offentlige, hvor de bor, og ikke får noget ud af afskaffelsen af brugerbetaling. KU vil hellere have lavere skat, så man har bedre råd til offentlig transport, og en privatisering af DSB, så billetterne bliver billigere.
Vores holdning til 'Afskaf brugerbetaling på offentlig transport'
Imod - Radikal Ungdom mener, at den offentlige transport skal være så god som overhovedet muligt. Dog mener vi ikke, at løsningen er at gøre det helt gratis at bruge. De lande i verden, hvor den offentlige transport er bedst, f.eks. Japan, har man ikke gratis offentlig transport, men i stedet mange gode transportforbindelser. Vi skal følge det eksempel ved først og fremmest at fokusere på at gøre vores offentlige transport bedre og billigere, før vi gør den gratis.
Vores holdning til 'Afskaf brugerbetaling på offentlig transport'
Imod - Afskaffelse af brugerbetaling på offentlig transport kan favorisere byområder som København og ignorere behovene i yderområderne. Det skaber en ulighed, da fordelene primært går til storbyboere. Desuden risikerer det at påvirke offentlige finanser negativt og kræve kompensation gennem skatteforhøjelser eller nedskæringer. En mere afbalanceret tilgang, såsom differentieret betaling baseret på indkomst eller bopæl, ville bedre adressere samfundsbehov uden at forstærke skævheder.
Hvis vi skal gøre en forskel for miljøet, skal vi få flere til at bruge offentlig transport. Vi skal gøre det mere attraktivt at køre i bus eller tog frem for i bil. Det kan vi gøre ved, at man ikke skal have billet for at køre med offentlig transport. Den vil blive betalt over skatten
Hvis flere kører i bus eller tog, vil der være færre biler på vejene. Rejsetiden er ofte kortere med bus og tog. Og folk slipper for at holde i kø på motorvejene. Det forbedrer også luftkvaliteten, og vi udleder mindre CO2. Det er den vej, vi skal gå, hvis Danmark skal nå sine klimamål.
Det kræver, at vi får flere busser og tog, så man ikke skal vente for længe, inden man kan komme afsted. Men de penge er godt givet ud. Det vil være godt for miljøet. Det gavner dem, der hver dag bruger bus og tog for at komme på arbejde eller i skole. Og det kan være med til at gøre uligheden mindre, da dem, der ikke har så mange penge, får mere luft i budgettet.
På den anden side
Det vil blive meget dyrt at gøre den offentlige transport gratis. Hvis bilister skal vælge tog eller bus i stedet for bil, vil det betyde, at der skal være mange flere busser og tog fordelt over hele landet. Det vil gå ud over samfundsøkonomien og måske betyde skattestigninger.